Dirhami – Haapsalu

Vihdoinkin Haapsalussa, matkamme määränpäässä.

Päivä alkoi Dirhamissa viileänä ja pilvisenä, mutta aurinko pilkotti välillä pilvien välistä. Lähtöämme satamasta seurasi pieni musta Skotlanninterrieri, joka olisi ilomielin halunnut tulla mukaamme. Purjeemme nousivat kello 10.25 kevyessä tuulessa. Aurinkokin alkoi pikkuhiljaa paistamaan. Alku vaikutti lupaavalta, kunnes tuuli tyyntyi. Lilluimme eteenpäin. Lilluessa pystyi kuivaamaan pyykit.

Pyyhkeet kuivumassa

Tyyntyneen kohdan jälkeen alkoi tuulla uudelleen ja kovaa. Aallot olivat vain noin 1 metriä, mutta tuuli oli sitäkin kovempi. Etenimme kohti Haapsalua veneen toinen laita viistoten veden pintaa. Vaihdoimme vauhdissa Genuan pois ja sen jälkeen jatkoimme matkaa pelkällä isopurjeella. Emme pystyneet reivaamaan isopurjetta, koska tuuli oli niin kova ja väylät todella kapeita.

Jonkin ajan päästä vaihdoimme etupurjeeksi Fokan. Tuuli oli edelleen hirvittävä. Vesi roiskui päälle ja välillä myös sisälle asti. Kannelle mentäessä piti pitää koko ajan kiinni jostakin, jottei olisi lentänyt kuohuvaan veteen. ”Puksu” ja äiti olivat aivan läpi märkiä, sillä heillä ei ollut purjehdusasuja.

Haapsalua lähestyttäessä piti alkaa vahdata linjamerkkejä, sillä niiden toisella puolella olisi ollut liian matalaa. Etenimme kovaa vauhtia veneen reuna vedessä. Kääntyessämme Haapsaluun laskimme isopurjeen ja jatkoimme matkaa Fokan ja moottorin voimin satamaan. Purjehdus oli jännittävä, mutta kiva.

Satamassa ei tuullut niin kovaa kuin merellä. KIrjauduttuamme satamaan lähdimme etsimään kauppaa. Ja sitä sitten saikin etsiä. Kävelimme pitkin Haapsalua ja tähystimme kauppaa samalla, kun tutustuimme itse Haapsaluun. Jokapuolella oli pieniä, vanhoja ja hiukan rapistuneita värikkäitä taloja pihoineen.

Loppujenlopuksi löysimme pienen kyläkaupan jostakin ”huitsin Haapsalusta”. Ostimme tarvittavat ja lähdimme etsimään reittiä takaisin satamaan. Kävellessämme kohti satamaa meille selvisi, että lähempänä oli Haapsalun keskusta, jossa oli kunnon kauppa.

Veneellä ”Puksu” alkoi laittamaan meille ruoaksi pastaa, joka maistui pitkän päivän jälkeen erinomaiselta. Päivään riitti actionia, mutta päätin järjestää sitä vielä lisää tukehtumalla veteeni. Pienen elvytys session jälkeen kaikki oli taas hyvin ja lähdin ”Puksun” kanssa tiskaamaan.

Vietämme nyt muutamia päiviä täällä Haapsalussa. Huomenna lähdemme tutustumaan Haapsalun keskustaan.

3 thoughts on “Dirhami – Haapsalu

1. Kiitos, kun pääsimme meriseikkailuun mukaan. Mumma on kyllä jo aikalailla merisairas. Hyviä tuulia jatkopurjehdukselle!! T. Mumma ja Taata

2. Ihanalta kuulostaa!!!
    Kovasti terkkuja kaikille! Ihana nauttia täällä matkastamme lukemalla.

3. Hyvin te olette pärjänneet, olette sisukasta porukkaa😀..Leppoisia Haapsalu-päiviä mantereella.