Haapsalu – Hanko

Meiltä ei kyllä actionia puutu purjehduksiltamme!

Eilinen päivä alkoi lämpimänä ja aurinkoisena. Matkaan lähdimme kevyessä tuulessa kello 9.45. Heti laiturista päästyämme jouduimme shortsien päälle pukemaan enemmän vaatetta. Ilma oli lämmin, mutta meri todella kylmä.

Lähtö sujui mainiosti, kevyessä tuulessa kylläkin. Purjeet nousivat helposti enempiä venkslaamatta. Liikuimme hitaasti, mutta pääasia että liikuimme. Dirhamin kärkeä lähestyttäessämme päätimme hyvän tuulensuunnan ansiosta jatkaa suoraan Hankoon ilman välipysähdystä Dirhamiin.

Osmussaaren tultua näkyviin tuulemme loppui. Lilluimme eteenpäin erilaisten purjeviritysten voimin. Vaatetta piti vähentää paahtavan Auringon takia. Mikäs siinä lillutellessa rennosti Auringon alla. Osmussaaresta ei päästykkään helposti, se tuntui pysyvän koko ajan edessä ja vierellä. Pienen tuulenvireen saavuttaessa meidät jouduimme taas pukemaan enemmän päällemme. Takana näkyi isoja ukkospilviä, mutta onneksemme ne pysyivät takanamme Haapsalussa.

Vauhti ei ollut päätä huimaava. Lilluimme eteenpäin typerä Osmussaar vierellämme. Arvasimme, että päivästä tulisi pitkä kevyen tuulen takia, mutta emme arvanneet että niin pitkä, kuin mikä siitä lopulta tulikaan. Lilluessamme eteenpäin käynnistimme moottorin ja laskimme purjeet päästäksemme hiukan nopeammin eteenpäin. Lähestyimme hitaasti laivaväylää. Kaukana näkyi rahtilaivoja.

Ajellessamme jonkin aikaa moottorilla se päätti sammua, jolloin piti nostaa purjeet takaisin ylös. Jatkoimme matkaa purjeilla kohti laivaväylää Osmussaar edelleen takanamme. Päästyämme lopulta laivaväylälle kello kävi jo iltaa. ”Puksu” oli jo aika päiviä sitten lähtenyt nukkumaan. Jokapuolellamme näkyi rahtilaivoja.

Illan lähestyessä yötä saimme nauttia todella kauniista auringonlaskusta eri värien täyttäessä taivaan. Jotkin rahtilaivat lähestyivät meitä uhkaavasti. Vasemmalta puoleltamme meitä lähestyi musta iso rahtilaiva. Lähempää nähtynä laiva näytti merirosvolaivalta ”Jack Sparrow`n laiva”. Kuvittelimme äitini kanssa, kuinka Johnny Depp vilkuttaisi laivansa kannelta meille. Laiva meni editsemme ohitse. Vasemmalta puoleltamme lähestyi taas rahtilaiva meitä. Onneksi laiva oli nähnyt meidät ja teki väistöliikkeen takaamme, sillä muuten se olisi jyrännyt meidät. Typerimmästä typerin Osmusaar jäi vihdoinkin taaksemme. Tästä kaikesta ”Puksu” jäi paitsi.Tästä laivaväylän ylityksestä ikävällä tavalla jännän teki tuskastuttavan hidas kulkumme.

Yökaste laskeutui päällemme, jolloin tuli vain entistä kylmempi. Aurinko oli laskenut mailleen edessämme ja takanamme näkyi kaunis kuunsilta, jota pitkin kelluimme eteenpäin. Puolenyön jälkeen ”Puksu” kömpi ulos ja minä menin sisälle. Nukuin kolme tuntia pätkissä. Minun nukkuessani rahtilaiva oli mennyt ikävän läheltä takaa ohitsemme. Onneksi ne näkivät meidät ainakin tutkassaan. Laivaväylä jäi taaksemme.

Kun heräsin kello 3.40 ”Puksu” oli jo mennyt takaisin nukkumaan. Aurinko alkoi jo nousta ja kuu painua horisonttiin. Hanko alkoi näkyä edessämme. Aloimme taas kulkea moottorin avuin, sillä purjeet eivät saaneet nyt tuulta lainkaan. Iso lepatteli kevyessä ilmavirtauksessa ja Genua roikkui hyvin masentavasti. Noin puoli seitsemän aikaan olimme Hangon vierasvenesatamassa. Kiersimme koko sataman ympäri ilman vapaata laituripaikkaa. Satama oli täpö täynnä Hangon regatan takia. Emme voineet muuta kuin lähteä satamasta kohti Lappohjan vierasvenesatamaa, joka oli lähin satama Hangosta.

Auringon nousu

Menin muutamaksi tunniksi taas nukkumaan. ”Puksu” koisi edelleen. Kuljimme etupurjeen ja moottorin avulla kohti satamaa. Satamaan saavuimme noin kahden aikoihin iltapäivällä. Tämä olikin hiukan erilaisempi Suomenlahden, ylitys kuin viikko sitten Helsingistä Tallinnaan. Aika pitkäksi venähtänyt legi. Olin toivonut yöpurjehdusta, nyt se on koettu. Kiitos ei enää!

Kirjauduimme satamaan ja saimme käyttöömme saunan suihkuineen. Oli todella ihana päästä pois veneestä 28 tunnin jälkeen. Toisaalta purjentivathan ihmiset maailmanympärikin ja viettävät veneissään viikkoja. Tämä nyt alkulämmittelynä. Saunomisien jälkeen tiskasimme ”Puksun” kanssa laiturilla ihanassa auringonpaiteessa. Nyt kun kirjoittelen tätä äiti ja isä molemmat nukkuvat. Tiedän, että he ovat todella uupuneita pitkän yön jälkeen, sillä niin olen minäkin vaikka sainkin nukkua jonkin aikaa. ”Puksu” uhkasi polttavansa tai myyvänsä Goda Hoppin heti kun pääsemme kotiin, ahtaiden olotilojen vuoksi. 😀

Tiskausta laiturilla

Huomenna menemme junalla katselemaan Hankoa. Maanantaina matkamme jatkuu kotia kohti luultavasti jonkin vierasvenesataman kautta, sillä eiköhän tässä ollut yöpurjehdusta ihan riittämiin.

4 thoughts on “Haapsalu – Hanko

1. Onnittelut sitkeydestä! Kyllä se siitä. Haasteet kasvattavat. Onpahan kiva muistella myöhemmin. Tsemppiä loppuetapeille! T. Mumma ja Taata

2. Seikkailut teillä vain jatkuu, hienosti selviitte kaikista merihaasteista, rahtialuksista,väsymyksestä ym. Hyvähermoista porukkaa😀. Kirjoitit taas niin kivan ja rehellisen tuntuisen kuvauksen, kiitos.

3. Jonkin verran onnea matkassa, koska Suomenlahdella rahtiliikenne on todella vilkasta. Olihan teillä veneessä edes tutkaheijastin? Joka tapauksessa hienon reissun olette tehneet. Me purjehdimme samoilla vesillä kaksi vuotta sitten, kun ylitimme ekan kerran Suomenlahden. Meidän reitti oli Sipoo-Porkkala-Jussarö-Dirham-Haapsalu-Heltermaa-Orjaku-Haapsalu-Dirham-Hanko-Porkkala-Sipoo.